Överraskningsmiddagen 3/3 2015

Tänkte att jag skulle lägga ut recept på maten igår...för den är verkligen värd att testas.
 
 
Förrätten:
 
Rostade en skiva lantbröd i chilliolja i stekpannan.
Bredde på ett lager egengjort vitlökssmör på skivan.
Stekte färska champinjoner som jag la ut på brödet.
Hade gjort en röra av finhackade tomater, rödlök å citronmeliss som åkte på svampen.
Ovanpå det hela så va det en skiva tysk rökt skinka.
 
Mums vad gott det var.
 
 
 
Varmrätten:
 
Potatisen:
Smorde in bakpotatis i lite rapsolja å in i ugnen på 200 grader tills den är färdig...tog ca 1 ½-2 timmar...men det känner ni ju.
När de var klara så ta ut dom ur ugnen å skär av som ett lock.
Gröp ur all potatis i en bunke å mosa till ett mos med smör.
Krydda moset, häll på en skvätt grädde å en äggula.
Ta en blandning av vad ni vill ha å blanda ner å rör runt.
Jag hade riven cheddarost, hackad svamp, finhackad bacon å lite rödlök.
När röran är klar så fyller du bakpotatisskalet med röran å in i ugnen igen tills det får fin färg.
 
Köttet:
Stekte fläskytterfilé å la i en ugnsform.
Klickade ut ett örtsmör med vitlök, oregano å basilika över köttet.
Ställ in i ugnen tillsammans med potatisen då du fyllt den å ställt in den igen.
 
Såsen:
Jag stekte/svettade champinjoner å rödlök...hade i svampbuljongtärningar också.
När allt är mjukt å härligt så häller jag på grädde...låter det koka upp å häller på en topredning på mjöl å vatten.
Klart!!
 
Mums kan jag säga...å hoppas ni vågar prova :-)
 
Puss å kram på er allihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0